Projekt známý jako „Panama Canal Expansion“ nebo také „rozšíření třetí soustavou zdymadel“ byl největší stavební investicí v dějinách Panamy od samotného vybudování Panamského kanálu v roce 1914.
Proč bylo rozšíření nutné?
S růstem světového obchodu a s ním i velikostí námořních lodí bylo stále více plavidel příliš velkých na to, aby mohly proplout původními zdymadly kanálu. Tyto lodě, označované jako „Post-Panamax“, byly nuceny volit delší trasy přes Suezský průplav nebo kolem mysu Horn. Panama se tak dostala do situace, kdy by bez modernizace ztrácela konkurenceschopnost.
Rozšíření mělo za cíl umožnit průjezd větším lodím – tzv. Neo-Panamax – a zároveň zvýšit efektivitu, objem přepravy a příjmy do státní pokladny.
Co zahrnoval projekt?
Rozšíření průplavu bylo zahájeno v roce 2007 a oficiálně dokončeno 26. června 2016, po téměř devíti letech práce a nákladech přesahujících 5,25 miliardy USD. Projekt zahrnoval:
-
Výstavbu dvou nových soustav zdymadel – na pacifické (Cocolí) a atlantické (Agua Clara) straně. Nová zdymadla mají tři komory a jsou vybavena bočními zásobníky vody, které umožňují její opětovné využití (až 60 % vody v každém cyklu).
-
Rozšíření a prohloubení plavebních tras – včetně hlavního kanálu a přístupu k jezeru Gatún.
-
Zvýšení kapacity průplavu až na 600 milionů tun nákladu ročně.
Co přineslo rozšíření?
Díky rozšíření dnes Panamský průplav zvládne odbavit:
-
Kontejnerové lodě s kapacitou až 14 000 TEU (oproti původnímu limitu cca 5 000 TEU).
-
Tankery převážející LNG (zkapalněný zemní plyn), které dříve kanálem vůbec nemohly proplout.
-
Masivní nákladní lodě převážející obilí, uhlí či ropu.
Rozšíření výrazně zvýšilo objem přepravovaného zboží, otevřelo nové obchodní trasy a přineslo Panamě miliardové příjmy z tranzitních poplatků.
Dopad na globální obchod
Rozšířený průplav změnil logistiku mezinárodní dopravy. Zboží z Asie směřující do východní části USA dnes častěji míří přes Panamu, než aby přistálo v Kalifornii a bylo dál přepravováno po železnici. Změnila se i mapa přístavů – rostou například přístavy Savannah nebo Charleston, které se připravily na přijímání větších lodí.
Navíc díky možnosti průchodu LNG tankerů posílila Panama svou roli ve strategické energetické dopravě – zejména ve spojení mezi USA (vývozce LNG) a Asií.
Výzvy a budoucnost
Ačkoliv rozšíření přineslo obrovský úspěch, potýkalo se i s výzvami – především nedostatkem sladké vody. Provoz zdymadel je závislý na obrovském množství vody z jezera Gatún, které je ovlivňováno klimatickými výkyvy a suchem. Panama proto pracuje na dalších řešeních – např. výstavbě nového rezervoáru.
Rovněž se uvažuje o dalším rozšíření kanálu v budoucnu, aby udržel krok s novými generacemi megalodí.